טיפול בצליאק עם ננו-טכנולוגיה

טיפול בצליאק עם ננו-טכנולוגיה

אנשים החיים עם צליאק מנסים נואשות להימנע מאכילת גלוטן. עם הטיפול החדש הם לא יצטרכו יותר לוותר על פסטה או לחם. מדענים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן גילו כי ננו-טכנולוגיה עשויה לסייע בטיפול במחלות אוטואימוניות ואלרגיות. 
זהו המחקר הקליני הראשון לטיפול בצליאק שהראה כי ניתן לגרום לסבילות חיסונית לגלוטן. במחקר, מדענים השתמשו בננו-טכנולוגיה כדי לאפס את מערכת החיסון והצליחו למנוע את מחלת הצליאק למשך שבועיים. דרך טכנולוגיה מתקדמת ניתן לגרום למערכת החיסון לפעול בצורה אחרת וזה יכול להציל את חייהם של מיליוני אנשים הסובלים ממחלות אלו. ממצאי המחקר הוצגו בשבוע שעבר בברצלונה בכנס הגסטרואנטרולוגיה האירופאי.
סטיבן מילר, פרופסור למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן, אומר שמדובר בתחילתה של מהפכה. במשך עשרות שנים הוא משכלל את הטכנולוגיה ע"י שימוש בשיטת סוס טרויאני ששותל לגוף ננו-חלקיקים המכילים אלרגנים או אנטיגנים. הטכנולוגיה מלמדת את מערכת החיסון לא לתקוף את החלקיקים, כך שחולי צליאק לא יהיו רגישים לגלוטן או אנשים אלרגיים לבוטנים לא יחוו תגובה אלרגית. מילר מסביר שתיאורטית, אם ניתן לכוון את האנטיגן או האלרגן, אזי ניתן להשתמש באותה טכנולוגיה לטיפול בכל אלרגיה או מחלה אוטואימונית. 
במאמץ למצוא טיפול נוסף, מילר והצוות שלו בדקו את הננו-טכנולוגיה במחקר קליני שכלל שלושים וארבעה אנשים עם צליאק. הם העמיסו חלקיקים של ננו עם גליאדין, המרכיב העיקרי בגלוטן התזונתי, והזריקו אותם פעמיים לדם של חולי צליאק. שבוע לאחר הטיפול השני, חולים הצליחו לצרוך  במשך שבועיים מוצרים שמכילים גלוטן. הטיפול הראה הצלחה של כ- 90%. מהמחקר עדיין לא ניתן לדעת כמה זמן השפעת הטיפול תימשך. יתכן שטיפול אחד יצליח לאפס את מערכת החיסון לכל החיים, או שחולה יצטרך לקבל אותו ברמה חודשית או אחת לשנה. הטיפול עשוי להיות אינדיבידואלי.

טיפול בצליאק

ניסוי זה הוא הניסוי הקליני הראשון שמראה שהטכנולוגיה עובדת על חולים אמיתיים. הננוטכנולוגיה עדיין רחוקה מאוד מלטפל במצבים מסוימים בבני אדם, אך התוצאות שלה מאוד אופטימיות. טכנולוגיה זעירה יכולה לשנות את האופן בו אנו מטפלים במגוון עצום של מחלות אוטואימוניות ואלרגיות ולעזור למיליוני בני האדם. מילר מקווה להרחיב את מחקריו למחלות אחרות כמו אסתמה ואלרגיות. אז יש למה לצפות.

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר עדכניים ורלוונטיים?
הרשמו לניוזלטר שלי

לפרטים נוספים

נא מלאו את הטופס ואצור איתכם קשר בהקדם 

דילוג לתוכן