אלגוריתם AI לחיזוי אלצהיימר

אלגוריתם AI לחיזוי אלצהיימר

אלגוריתם מבוסס AI של IBM יכול לחזות כמה שנים מראש מי הולך לחלות באלצהיימר.
מדובר במחקר פורץ דרך שנערך במשך מספר שנים, בו בוצעו בדיקות על אנשים בריאים לחלוטין כדי לחזות מי יפתח מחלת אלצהיימר בעוד מספר שנים.
במשך שנים, החוקרים ניתחו שינויים בדיבור ובקול אצל אנשים הסובלים מתסמינים של מחלות נוירולוגיות – אלצהיימר, ALS, פרקינסון, דמנציה פרונטו-טמפורלית (Frontotemporal Dementia – FTD) , מחלה דו-קוטבית המוכרת יותר בשמה הקודם מאניה־דיפרסיה וסכיזופרניה.

החוקרים בחנו קבוצת גברים ונשים בשנות ה -80 לחייהם אשר חלקם סבלו מאלצהיימר, כאשר שבע וחצי שנים קודם כולם היו בריאים מבחינה קוגניטיבית. הנבדקים התבקשו לבצע בדיקות גופניות וקוגניטיביות באופן קבוע. בדיקות כללו גם מבחן כתיבה בו משתתפים התבקשו  לתאר ציור של ילד העומד על שרפרף לא יציב ומושיט יד לצנצנת עוגיות שעל מדף גבוה, בזמן שאימו עומדת עם הגב אליו ומתעלמת מהמים הנשפכים מהכיור. החוקרים בחנו את השימוש במילים של הנבדקים באמצעות האלגוריתם של בינה מלאכותית שחיפש הבדלים קטנים בשפה, כמו איות מילים באופן שגוי, מילים חסרות ושגיאות דקדוק קלות.
למי שנמצאו ההבדלים, הם התגלו כאנשים שחלו במחלת אלצהיימר.

על פי תוצאות שפורסמו לאחרונה בכתב העת Lancet EClinicalMedicine, חיזוי של ה-AI עמד על רמת הדיוק של 75%. חיזוי אלצהיימר הוא רק ההתחלה. לאנשים עם מגוון רחב של מחלות נוירולוגיות יש דפוסי שפה ייחודיים שלדעת החוקרים עשויים לשמש סימני אזהרה מוקדמים למחלותיהם.

הרשמה לניוזלטר

רוצים להישאר עדכניים ורלוונטיים?
הרשמו לניוזלטר שלי

לפרטים נוספים

נא מלאו את הטופס ואצור איתכם קשר בהקדם 

דילוג לתוכן